FOLLOW ME

Sunday, April 19, 2009

Bila anak sudah besar..

Baru ni saya balik ke rumah mak di Bukit Payong, janji dengan suami pukul 3 ptg nak gi Giant K.Trg, Jihah pun nak ikut skali. Suami masa tu pergi rumah kawan dia, so kena la menunggu sikit.

Saya dengan Jihah lepak kat atas tangga bahagian belakang rumah, Jihah nampak 2ekor ayam tengah berkejaran, yang jantan naik atas yang betina, lepas tu yang betina tu lari.. berkokok bising...then kejar lagi...(bukan bergaduh sebenarnya tu.. ada agenda lain yg mungkin kanak2 tak memahami..:-), Najihah pun terus menyampuk "umi ngan Abi gitu ah.. " huh??? terkejut saya.. kurang asam sungguh.. ada ke comparekan saya dengan ayam.. dah lah ayam tu buat adegan2 tak sedap mata memandang tu.. Dalam hati apa kebenda yang Jihah cakap ni..

Kemudian dia menyambung.. "Umi ngan Abi kalu baloh gitu ah.. bising bangor" aiseyyy... malunya... rupanya dia menyamakan tahap kebisingan ayam tu dengan kehidupan kita di rumah.. sebenarnya bukan kita gaduh besar pun dengan suami tapi bila ada sikit salah faham dan kemudian ada suara tinggi kedengaran pasti dia anggap kita sedang bergaduh.. terdetik dalam hati rupanya anak sentiasa memerhatikan perlakuan kita dan belajar dari apa yang dilihatnya setiap hari, kita seringkali lupa akan kehadiran pemerhati bebas ini... kemudian barulah kita sedar bila anak kita sudah pandai komplen dan comparekan kita dengan ayam.. rupa-rupanya anak yang dulu berumur satu tahun kini sudah besar...cuma kita yang tidak sedar...

3 comments:

kin hashim said...

hahah....advance tu jihah.... dia 'cover' tuh...hihihh...jaga2 jie.hihhhh... betul la kan.... dah beso anak dara kita..maknanya kita ni makin tua... (tu dok brapa nok sedor...hehehh...)

hkmhzhr~ said...

mmg klako sungguh la jihah nie.
tergelak kcik bace entry nie.
marsya pun same naik skrg.
suka ckp bnde pelik2 yg kita x sangka pun die boleh fikir.
hehe..

NoorGie said...

betul la jie, kadang2 anak kak g pun gtu. dia lagi power, siap bgtau kat sapa2 je..."tau x td mama ngan ayah kita kan gaduh"...eish...meroh merang muke hheheheh