FOLLOW ME

Wednesday, April 27, 2011

TURATH ULAMA'-TV1

SELASA 26/4/2011- Inilah kali pertama saya menyaksikan rancangan ini yang ditayangkan di TV1 jam 7-00 malam. Rancangan ini adalah terbitan JAKIM  dan mula ditayangkan di TV1 pada akhir bulan March baru-baru ini. Hari ini kuliyyah disampaikan oleh Ustaz Azhar Hasyim dan isi kandung adalah berkenaan kitab Faridatul Fara'id iaitu sebuah Kitab berkaitan Tauhid yang dikarang oleh Syeikh Ahmad Al-Fatani.

Pada mulanya saya rasakan rancangan ini biasa-biasa saja, seperti rancangan agama lain yang biasa saya lihat contohnya Tanyalah Ustaz yang setiap hari ditayangkan di TV9 jam 7-8 pagi. Kemudian apabila uztaz menyebut berkenaan AHLI SUNNAH WAL JAMAAH (ASWJ) maka terus saya memberi perhatian yang lebih. 

Mengikut terjemahan ustaz ini, ASWJ itu bermaksud orang-rang yang mengikut pendapat Abu Hassan Al-Ashaari dan Abu Mansur Al-Maturidi dan sesiapa yang menolak pendapat ini maka mereka bukan dari golongan ASWJ. 
Huh? Saya terpinga-pinga kerana sebagaimana yang diketahui oleh saya ciri-ciri ASWJ ini adalah orang yang berpegang teguh kepada Al-Quran dan Sunnah ,tidak melampau-lampau atau taksub dengan suatu fahaman dan seharusnya merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah yang sahih berdasarkan kefahaman Salafulssoleh. Saya mula jadi macam P. Ramli.. ana sudah confuse, ana confuuuuseeeee.. macamana ini... betulkah apa yang diajarkan?

Kalau Ustaz tersebut memberikan ajaran definasi sedemikian, maka apakah orang-orang yang lahir sebelum kedua-dua ulama' tersebut bukan dari golongan ASWJ? Nabi Kesayangan kita Muhammad SAW dan para sahabat adalah insan-insan yang lahir lama sebelum ulama-ulama yang disebutkan, jadi bagaimana dengan mereka?

Saya rasa amat terkejut dengan kuliyyah-kuliyyah yang mengajar ilmu-ilmu sebegini yang sepatutnya ditapis terlebih dahulu oleh JAKIM kerana ia ditayangkan di TV dan ditonton oleh ribuan manusia kecualilah JAKIM sendiri mengiyakan ajaran-ajaran sebegitu. Mungkinkah? 

Ciri-ciri ASWJ yang saya faham. Anda ingin tahu? 
Klik disini.www.youtube.com/watch?v=zIbeuL_8PLE





Semoga mendapat ilmu yang berguna. Wassalam.

1 comment:

Malek Faisal said...

bro, aku pun terkejut gila lepas tertengok prog ni last tuesday. somemore, disahkan oleh jakim. wow double shock!!