FOLLOW ME

Thursday, May 5, 2011

Teguran Ikhlas buat Abu-Syafiq

Sungguh tersentak bila membaca tulisan abu syafiq yang menggunakan bahasa-bahasa kasar serta kurang sopan, bukan tidak boleh menegur jika ada kesilapan namun janganlah digunakan bahasa-bahasa kasar kerana ia secara tidak langsung merujuk kepada personaliti kita. Anda seorang pensyarah bukan? Pendapat saya yang serba kekurangan ini jika ada yang perlu didebatkan sekalipun, haruslah dilakukan dengan cara yang baik.
Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad!) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.
          (al-Nahl: 125)
Dan saya juga pelik melihat begitu senang mengkafirkan antara satu sama lain bila berbeza pandangan.  Bukankah dilarang mengkafirkan orang islam yang lain selagi mereka mengakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah?
 
"BarangsiapaMengkafirkan Seorang Atau Ia Panggil Dia 'Hai Musuh ALLAH', Padahal Ia Tidak Begitu, Melainkan Kembalilah ( Panggilannya ) Itu Kepadanya Sendiri"
           (H.S.R. Muslim).



Fikir-fikirkanlah. Hanya ingatan dari seorang Islam kepada rakan islamnya yang lain. Wallahu'alam.

No comments: