FOLLOW ME

Thursday, February 19, 2009

Taska Oh Taska

Teringat satu peristiwa yang saya alami sendiri dengan taska anak yang saya ingin kongsi bersama.

Anak saya yang sulung dihantar ke Taska ini sejak dia berumur 8 bulan sampailah bulan lepas. Kiranya anak saya antara warga emas lah kat Taska tu.

Mula2 dulu service yang diberikan sangat baik. Makan pakai semua ok. Sekali-sekala ada gak lebam kat lengan anak bila ambik dari Taska, dia kata cikgu (panggilan untuk pekerja kat situ) cubit sebab dia degil. So, kiranya takpalah sebab dia pun faham kenapa dia kena cubit. Tapi lama-lama adalah juga peliknya sampai anak saya langsung tak nak pergi Taska, menangis-nangis dia, dia kata takut kat cikgu. Saya masa tu tak ada pilihan melainkan terpaksa hantar jugak, apalagi, meraung la anak saya bila sampai kat depan pintu pagar taska. Bila ambik waktu petang lebih kurang jam 5, ok pulak dia, happy semacam jer..

Then bila dah ada baby no.2, saya hantar kat tempat sama jugak, sebab kakaknya dah ada kat situ, so senang kakak boleh tengok-tengokkan adik. First three month ok, lepas tu mula start masalah bila ramai penjaga yang berhenti, asyik bertukar ganti every 2 bulan. Tak tahu apa masalah, management maybe.

Memandangkan anak saya yang no.2 mempunyai masalah lelah, jadi bila ada baby yang selsema, petang tu confirm dia pun akan selsema juga, lepas tu akan berlarutan lah sampai tahap kena nab dkt klinik sebab tak leh bernafas, lelah dia memang teruk. Lepas tu kalau tengok kat punggung selalunya dalam seminggu mesti ada merah, kat punggung dan cekXXX (censored hahahah..) cakap ngan husband mesti diorang tak tukar pampers atau bila baby berak, tak basuh terus.. kesian tengok anak saya tu..

Untuk tahun 2009, dah naik yuran bulanan, untuk Jihah, sepatutnya 100 dah jadi 110 (RM100 sebab transit, pagi dia gi sekolah, yuran penuh 160) adik pulak dari RM180 ke RM190, lepas tu kena bayar untuk peralatan setiap seorang RM50-00, maknanya saya x2 lah =RM100, so total semua RM400-00. Tak kisah kalau dapat jaga anak dengan baik, bukannya berkira sangat pun.

Lepas bincang dengan suami saya plan nak ambik helper sebab kesian tengok anak, tapi tak sangka pulak dapat cepat, helper sampai kat rumah 9.1.09, yuran taska saya dah bayar RM400-00 on 7.1.09 untuk bulan Januari. Lepas tu minggu depan saya pergi la kat Taska bagitau tak hantar dah anak sebab dah ada helper kat umah, then tanyalah terus pasal yuran yang saya dah bayar tu.. guess what??? Diorang kata tak boleh refund ... huh??? biar betul... dia kata sebab hantar anak2 lebih seminggu kat situ so duit tu kira burn lah.. yuran peralatan pun kira burn jugak... walawe... memang tahap along lah.... kawan saya pun nasib macam tu jugak, kena bayar penuh untuk bulan tu walaupun tak hantar anak 2 minggu.. kesian...

Ikut hati memang nak hantar jer surat layang suruh pulangkan balik duit saya tu tapi pikir-pikir tak best la pulak lepas tu.. mesti panjang cerita.. itulah pengalaman saya dengan taska, saya diberitahu sekarang dah tak ramai orang hantar anak dekat taska tu, pekerja pun tinggal 3 orang jer.. . kena ingat sentiasa, rezeki tak kemana, kena sentiasa ikhlas dan jujur dalam semua perkara. Tuhan lihat apa yang kita buat.... salam

2 comments:

NoorGie said...

mmg la Jie sekarang ni susah nak pecaya kat orang macam2 bleh jadi

kin hashim said...

itu bisnes yg semata2 nak untung je tuh... kalau berterusan gitu, kita tengok la nanti apa sudahnya..